Взагалі, на мою скромну думку, авторське право може бути застосоване виключно для літературних творів. А от для програмного забезпечення, наприклад, ні. Програма - це не літературний твір, отже, не є суб'єктом "класичного" авторського права. Як і не є суб'єктом патентного права, оскільки не є товаром в його класичному вигляді. Я постійно сперечаюсь на цю тему із своїм двоюрідним братом. Він юрист, і працює у великому банку. А я програміст, і працюю в звичайній собі фірмі. Тому він завжди правий, а мені слід замкнути пельку і слухати, що мені говорять люде, які покликані захищати таких йолопів, як я, і забезпечувати їм сите життя. І я додам - наварювати на цьому непоганенькі бабулеси, бо юрист, який не дере з клієнта шалені бабки за свої послуги - це не юрист, а правозахисник, на якого ніколи не звертають уваги. Тому левова частина доходів від авторських прав йде не автору, а корпорації, яка тримає у себе права на дану програму, і у яких на посаді "повірений зі справ інтелектуальної власності". Автор отримує дулю з маком, або невеличке підвищення платні на офіційній посаді. Тому якщо я напишу Круту Програму для читання книг, і зареєструю авторське право, то якщо її спіратять - шанси щось довести в суді обчислюються числом із дуже великою кількістю нулів після коми. А от якщо позиватиметься корпорація, отоді діло пірата швах. Тому з піратством і борються всілякі там "Миркософти". Бо витрати на такий суд - це крапля в морі від доходів корпорації. А пересічний автор не має 10 тис. баксів щоб відсудити собі компенсацію за кражу програми вартістю в 1 тис. баксів. А менше не вийде. Бо експертна комісія працює не задарма, суд працює не задарма, адвокат працює не задарма. І все це має забезпечити позивач, аби судитись і потім отримати компенсацію за понесені витрати. А суд ще треба виграти. Я просто з принципа не буду зараз розписувати, як можна викрутитись в такій справі, користуючись тим, що програма не є ані літературним твором, ані товаром. Але можете мені повірити: всі справи, засновані на авторському праві з ПЗ, якщо у позивача немає в кишені зайвих кількох тисяч баксів на високооплачуваного адвоката-софіста, який здатен довести, що сонце квадратне, а у людини три ока, справа - однозначно провальна.
Для програмного забезпечення взагалі право, яке складалось для матеріальної власності, апріорі незастосовне. Тому що матеріальний об'єкт один. Його можна фізично уперти на позиченому у сусіда "Запорожці", закопати під трьома дубами, і потім слідчим з відділка показувати чисті руки, які нічого не крали. А поняття "кража програми" - це логічний оксюморон. Бо вкрасти програму можна, лише у тому випадку, якщо автор має тільки одну її копію на якомусь там диску, і саме той єдиний диск фізично спер злодій. Тоді це кража. А якщо просто скопіювати програму, то незрозуміло, що вкрали. Бо у автора програма ж лишилась. В тому то й особливість програми - її можна КОПІЮВАТИ. Скопіювати материні сережки можна тільки маючи напохваті висококваліфікованого ювеліра, та й тоді копія буде неточною. А тут можна просто натиснути F5, і точна копія програми готова. Саме тому стільки сил кидається на унеможливлення копіювання програми, тобто щоб прив'язати якось програму до класичного поняття власності. Бо ніхто не хоче втрачати дурних бабок, які можна варити на продажі нематеріального активу, який оцінюється як матеріальний. Це те саме, що колись спритні торгаші замість ліків продавали "заряджену воду" з-під крану. Або як у нас люблять "чорні маклери" продавати одну й ту саму квартиру трьом людям, і хай вони між собою чубляться, поки продавець накиває п'ятами на Канари. А тут гроші куються буквально з нічого. Ви написали програму. А потім продаєте її раз, два, три, чотири... стопіццот разів, при цьому витрачаючи зусиль - тільки на натискання кнопки. А, ще на підпис так званого "ліцензійного дозволу" на користування програмою.
Ні, я не кажу, що програми не повинні оцінюватись. Ще й як повинні. Але не як класичний товар. Сама програма повинна доставлятись користувачу безоплатно, або по собівартості. А ось інструкція, матеріальний носій, на якому та програма написана, подальша допомога, консультування, оновлення плюс накрутка, яка дозволяє автору окупити витрати на написання програми - це повинно входити до розрахунку ринкової вартості, причому не як пакет, а як опції у договорі купівлі-продажу. Не хоче користувач платити за підтримку (яка в наших умовах є тільки теоретично, бо одного разу я зробив дурість - подзвонив по телефону "гарячої лінії", де мене культурно послали, сказавши, що про проблему знають, і над нею працюють. В результаті проблема вирішилась, коли я нахабно заліз в реєстр і своїми брудними руками переправив настройки вручну - і все запрацювало) - хай не платить, і відповідна сума з договору виключається. Не хоче оновлень - теж відповідна сума відраховується. Не можна відмовитись тільки від двох опцій - від вартості матеріального носія, і від власно собівартості програми. Собівартість ПЗ - це окреме питання, до якого я ще якось доберусь. Але факт залишається фактом - якщо зробити саме таку цінову політику, пірати самі підуть в небуття, бо програми тепер будуть доступні кожному по ціні. А не так, як зараз - компа я купив за півтори тисячі гривнів, а офісний до нього коштує три тисячі гривнів. Питання - нафіга мені комп, якщо я тільки для того, щоб почати на ньому працювати маю викласти грошей вдвічі більше, ніж той металолом коштує? Я краще користуватимусь ручкою, зошитом і калькулятором.
Окрема "песТня" - це ліцензійні договори. Я перечитав свого часу всі варіанти ліцензій (у мене в дипломній роботі був пункт "розробка моделі ліцензування"). Так от ці ліцензії - це цілковита, повнісінька дурість (і я практично так і написав в дипломі, правда, прикривши це мутним розрахунком, що за ліцензію нерозкрученої програми жоден йолоп платити не буде, а рекламна кампанія коштує занадто дорого і значно збільшить собівартість програми - а тоді її спіратять, а не куплять). Якщо не бред божевільного. Вдумайтесь, вам дозволяють користуватись програмою, і саме за цей дозвіл ви платите додаткові гроші. Знову видно вуха намагання підчепити програмне забезпечення до класичного поняття товару. Бо достоту принцип списаний з поняття оренди. Так от і в цьому випадку така практика застосовна тільки тоді, коли автор віддає орендареві єдину копію програми. А що робити - коли у автора програма фізично все-таки лишається, а користувачеві він продає у власність точну її копію? Чи не продає? В даному випадку виробникам ПЗ треба визначитись - або продажа ПЗ є не продажею, а передачею в оренду, і тоді необхідна ліцензійна угода, або продажа ПЗ є продажею у власність, і тоді користувач не потребує ліцензії для того, щоб нею користуватись, а надто - щоб її копіювати.
І це я тільки так, навскидку назвав нестиковки...
Авторське право
Сообщений 1 страница 6 из 6
Поделиться12007-11-12 11:33:53
Поделиться22007-11-12 19:23:31
Як добре, що мені за всеньке життя не привелося прочитати жодної ліцензійної угоди
Поделиться32007-11-13 11:53:52
Вчора цей текст я запостив на ФУПі. Реакцію можете собі уявити - мене півгодини намагались обізвати злодієм і зловмисником, мовляв, я не хочу платити за програму її реальну вартість. При цьому ніхто так і не спромігся мені пояснити, що ж, власне, купується за цю вартість, і які майнові права набуває людина при купівлі програми. З'ясувалось навіть, що при купівлі програми користувач насправді її не купляє, а купляє дозвіл на її використання. Тобто ніяких майнових прав на програму він не набуває, а її формальним власником лишається продавець. Цікавенька картинка, правда ж? З'ясувалось також, що при копіюванні програми дійсно не наявні ознаки крадіжки, а насправді відбувається порушення виключних прав автора на розповсюдження твору. Тобто програма з одного боку прирівнена до літературного твору, а з іншого - до класичного товару "штучного" виробництва, яке до того ж не можна продати, а можна тільки віддати в оренду. Фактично, програмне забезпечення при такій моделі є аналогом інкунабули - середньовічних книжок, які створювались автором в єдиному екземплярі, і мали велетенську цінність. Але, як ми уже казали вище - сама сутність програми полягає в тому, що її можна копіювати, і витрати на виробництво такої копії дуже невеликі, можна сказати навіть - незначні. Тут треба зробити невеличкий відступ, і розглянути деякі теоретичні питання.
Кожна річ має вартість. Ця вартість складається з тих витрат, які поніс виробник при створенні цієї речі, а також так званої "доданої вартості", тобто приблизної оцінки коштів, які необхідні виробнику як зиск. Існують політекономічні праці, які присвячені суто цьому питанню, де розписано - як формується додана вартість, на що вона потім може витрачатись, і таке інше. Можна зазирнути в вікіпедію, і читати про сонм різних видів виробництва, але по суті існує два його види - "одиничне" і "масове". Одиничне іноді ототожнюють з натуральним господарством, але це неправильно. Одиничною може бути і продукція фірми, як, наприклад, ювелірні вироби "Фаберже". Або комп'ютери марки Cray. Аналогічно масовим може бути і натуральне господарство, якщо один майстер здатен виробляти великі обсяги якогось товару, наприклад, за допомогою розробленої ним машини. Різниця тут саме у кількості товару, який виробник може продати і отримати зиск, бо саме це впливає на його ціну. Це цілком зрозуміло.
Сума зиску, яку хоче отримати виробник від своєї діяльності, як правило - фіксована, принаймні на початку розгортання циклу. Це так званий "запланований прибуток", який визначається ще до початку самого процесу виробництва, і який, власне, покликаний дати відповідь на питання, чи доцільно взагалі, наприклад, випускати сірники з червоними або синіми голівками. Він закладається в початкову ціну товару. Решта (тобто те, що отримане зверх запланованого рівня прибутку) називається "чистим прибутком", і саме ним потім визначається реальна цінність виробу, що відображається на зниженні або підвищенні ціни при подальшому продажі. Теоретична межа і блакитна мрія будь-якого виробника - це 100% чистого прибутку, простіше кажучи - отримувати прибуток, не витрачаючись на виробництво. І це теж цілком зрозуміло.
Для того, щоб отримати запланований прибуток виробник визначає так звану "пілотну партію", тобто планує створити стільки товарів, щоб збалансувати витрати на їх виробництво і рівноважно розподілити суму запланованого зиску між ними так, щоб не збільшувати суттєво продажну ціну. І отут основну роль грає саме кількість товару, яку може створити виробник. Якщо виробництво одиничне, то весь запланований зиск включається у продажну ціну створеної інкунабули. Якщо виробництво масове, то зиск розподіляється по рівноважній формулі З/К, де З - зиск, а К - кількість товару. Саме тому продажна ціна при масовому виробництві суттєво зменшується, а не лишається такою самою, як у випадку одиничного виробництва. Це теж цілком зрозуміло.
Тепер закономірне питання, яке виникає у будь-якої людини, яка вміє мислити, полягає у тому, де в цій цілком зрозумілій схемі знаходиться автор. Адже все, нами описане вище, є виробництвом, яке включає в себе більше одного суб'єкта. І тут починається нерозуміння. Тому що в класичному понятті авторського права автор та виробник є тотожними поняттями. А ось в сфері промислового права - не тотожними. В промисловому праві авторство визначається не за тим, хто саме створив товар - ним може бути і робітник, який працює по певному шаблону, а хто створив ідею та технологічний ланцюжок товару. А в авторському праві авторство визначається саме по тому, хто товар створював. Ілюструю прикладом:
1. Промислове право.
Винахідник Б. створив креслення іграшкової моделі літака Ла-3. Він також опрацював можливі варіанти матеріального втілення цієї моделі, тобто виробив технологічний ланцюжок типового створення такої моделі (при цьому самому йому для цього робити модель необов'язково - він може скористатись і засобами проектування). У винахідника Б. матеріали купив виробник Д., який запровадив масове виробництво таких модельок. І щодня приблизно 100 таких моделей клеять наймані працівники. З точки зору промислового права автором модельки при будь-якій моделі виробництва все одно лишається Б., скільки б таких модельок не створювали. Навіть якщо хтось дома розбере модельку, потім випиляє лобзиком такі самі детальки, і складе модельку самотужки, хай навіть розфарбує його якимись яскравими кольорами, або додасть рюшечок - від цього автором моделі він не стане. А от якщо внесе якісь свої зміни в сам процес - тобто матиме місце суттєве внесення змін в принцип створення моделі - тоді стане.
2. Авторське право.
Автор Ш. сидів в архівах і розбирав старовинні рукописи. В одному рукописі він натрапив на коротеньку замітку, написану середньовічним автором В., і де стисло розповідався якийсь сюжет. Автор Ш. записав собі це, і на основі знайденої замітки написав цілу п'єсу, де вклав в сюжет додатковий зміст, філософські відступи і художній талант. В цьому випадку автором вважається не автор В., а Ш., оскільки він є автором конкретної реалізації висловленої іншим автором ідеї.
В другому випадку, зазначу в дужках, описана невигадана історія всім відомої п'єси Шекспіра "Ромео и Джульєтта".
Гадаю, всім помітна ключова різниця між цими двома видами права. В першому випадку авторство присуджується по факту створення принципу. В другому випадку авторство присуджується по факту створення конкретного виробу - в даному випадку п'єси. На першому варіанті засноване патентне право, яке захищає винахідників. На другому варіанті засноване сучасне авторське право, яке захищає письменників, музикантів та решту митців. Одразу помітимо ще одну ключову різницю між цими двома видами права. Перше описує масове, а друге описує одиничне виробництво.
Це, либонь, теж цілком зрозуміло...
Поделиться42007-11-13 15:58:45
Є сайт Українського Агненства Авторських і Суміжних Прав http://www.uacrr.kiev.ua/ukr/u_struct/u_g_struct.htm , де є телефони, за яким можна запитатися по загальним питанням, що Вас цікавлять. Якщо ваші питання виходять за рамки типової роботи агенства (наприклад, якщо потрібно через особисті зв"язки щось дізнатись), там є різні платні послуги-консультації. Зараз взагалі-то не знаю, як там що. Знаю трошки про внутрішню "кухню", проте боюсь наводити тінь на все агентство, яке все-таки потрібно людям і яке, думаю, має поступово розвиватися (на початку створення мало хто що взагалі знав в даній сфері). Там зараз, мабуть, багато залишилось "спеціалістів", для яких головним принципом є "в мутній водичці рибку піймати", проте напевно мають бути і інші, нормальні службовці.
Знаю, що легше буде захищати права в суді, коли Ваш "продукт" буде зареєстрований в відділі державної реєстрації авторський прав, в який можна подзвонити: 8 (044) 278-77-64.
По темі питання Ви загалом праві - законодавство розмите і в принципі не може захистити власника програмного продукту. Можу привести Вам одну цитату з книги "Основи інтелектуальної власності", що є "зібранням текстів з усіх аспектів права і здійснення адміністративних функцій у сфері інтелектуальної власності":
"Перед законодавством про інтелектуальну власність постають три важливих запитання:
(1) У тих випадках, коли інформація, оброблювана комп"ютером, подана як твір, що охороняється авторським правом, виникає запитання: чи контролються використання роботи власником авторського права? Якщо ні, то чи повинно контролюватися?
(2) У тих випадках, коли комп"ютер використовується для оброблення інформації таким чином, що в результаті виникає твір, що охороняється звичайно авторським правом (наприклад, оброблення статистики в табличній формі, розрахованій на спеціальне використання, синтезування музики), хто в цьому випадку повинен розглядатися як автор і, отже, бути власником авторського права на одержаний в результаті літературний або музичний твір.
(3) Чи охороняються програмні засоби, які є часто результатом творчої праці (із значними фінансовими затратами), від несанкціонованого використання іншими особами відповідно до якої-небуд правової системи, наприклад патентного закону, авторського права, актів про збереження конфіденційності, про промислові секрти тощо, а якщо не зберігаються, то чи повинні охоронятися і відповідно до якої правової системи?"
Там далі є відповіді з 12 пунктів (взагалі цій темі присвячується три сторіночки із шестисот), з часом трохи вникну і постараюсь їх коротко описати.
Література по даній темі:
- Інтелектуальна власність в Україні: правові засади та практика (найбільш повне науково-практичне видання в 4-х томах);
- Міжнародне бюро ВОІВ. Охорона комп"ютерних програм. WIPO/IP/ND/87/3;
- D. de Freitas. Вплив нових технологій (репрографія, використання комп"ютерів і охорона програмного забезпечення) на комп"ютери. WIPO/CNR/ND/86/6.
Отредактировано lovej (2007-11-13 16:03:12)
Поделиться52007-11-15 08:42:20
По темі питання Ви загалом праві - законодавство розмите і в принципі не може захистити власника програмного продукту.
Справа навіть не в цьому. Поточний стан в законодавстві і в юридичній практиці не просто не захищає виробника (я вже не кажу про власника) програмного забезпечення, він прямо породжує піратство. Тому я й розпочав цю тему, аби розробити таку систему ціноутворення ПЗ, при якій захищений був б і автор, і користувача б не примушували ухилятись від сплати ціни. Найпростішим таким шляхом є тотальний контроль (цим шляхом йде США). Я намагаюсь створити економічний ланцюжок. Тому що контроль завжди веде до поліцейської держави і утворення диктатури. Економічні системи працюють без надмірного контролю. А для побудови економічних методів слід розробити теорію.
Поделиться62007-11-15 10:10:34
Поточний стан в законодавстві і в юридичній практиці не просто не захищає виробника (я вже не кажу про власника) програмного забезпечення
Згодна