СТАТУТ

Розділ I
Основні визначення

Стаття 1. Форум.
Форум є спеціальним розділом інтернет-сайта, який пропонує користувачам набір розділів для обговорення. Робота форума полягає в створенні користувачами тем в розділах і обговоренні їх всередині цих тем.
Зміст та обговорення теми повинно відповідати ареатагу, визначення якого наведено в ст. 3 даного Статуту. Обговорення також повинно відповідати умовам, які визначено в розд. II даного Статуту, а також не суперечити оффтагу, визначення якого наведено в ст. 4.
Діяльність користувачів на форумі регламентується даним Статутом, а також Правилами форуму.
Адміністративне керування форумом здійснюється адміністрацією відповідно розділу V. Обов’язки по підтриманню відповідності діяльності користувачів на форумі Статуту та Правилам форуму покладаються на модераторський склад, який діє на основі розділу IV даного Статуту.

Стаття 2. Підфорум.
Підфорумом називається окремий розділ форума, який має свій власний ареатаг, і призначений для багатопланового обговорення певної об’ємної тематики, яка визначена або в назві підфорума, або у окремій темі, відповідно ст. 17 та ст. 20 даного Статуту. Підфорум також може мати свій власний оффтаг, який не повинен суперечити загальному оффтагу форуму.
Підфорум також може мати власний модераторський склад, якщо цього вимагає специфіка розділу.

Стаття 3. Ареатаг.
Ареатагом називається чітке та однозначне формулювання тематики розділу форуму, в якому користувачі можуть створювати свої теми і вести обговорення. Ареатаг може бути сформульований у контексті назви («Політична ситуація», «Дискусійний Клуб»), або у окремій темі, створеній представниками адміністративного або модераторського складу, відповідно ст. 20.
Ареатаг для форуму та його підрозділів також може визначатись Правилами форуму.

Стаття 4. Оффтаг.
Оффтагом називається перелік тематик, обговорення яких жорстко заборонене на даному форумі і веде за собою миттєве покарання.
Оффтаг повинен бути чітко та однозначно сформульований і оприлюднений або у Правилах форуму, або у окремій темі, створеній представниками адміністративного або модераторського складу, відповідно ст. 20.

Стаття 5. Користувач.
Користувачем форуму називається будь-який інтернет-користувач, який був зареєстрований на даному форумі, підтвердив свою згоду виконувати норми Статуту форуму та Правил форуму, і приймає активну участь в роботі форуму.
Основні права та обов’язки користувача регламентуються Правилами форуму, а також розділом II і III даного Статуту.
Користувач характеризується ніком (псевдо), яким підписуються створені ним теми та коментарі в обговореннях, а також профілем, де зберігаються ті персональні дані, які він вирішив оприлюднити.

Стаття 6. Модератор.
Модератором називається користувач форуму, який має більш широкі права у порівнянні з іншими користувачами, на якого покладаються обов’язки по підтриманню відповідності функціонування форуму нормам даного Статуту і Правилам форуму.
Для забезпечення можливості протидії зловмисникам та порушникам Статуту і Правил форуму модератору делегуються права по обмеженню прав користувачів, які визначаються ст. 8-11 даного Статуту, а їх застосування описується у відповідних статтях разом із визначенням виду і ознак порушення.
Всі модератори мають рівні права, і у випадку суперечностей рішення приймається колегіально, або із залученням адміністрації.

Стаття 7. Адміністратор.
Адміністратор є вищим арбітром форуму, рішення якого є остаточними та не підлягають оскарженню.

Стаття 8. Попередження.
Вид неявного покарання, який спрямований на мирне усунення порушення, або урегулювання конфлікту між користувачами. Види попереджень:
а) усним. В цьому випадку представником модераторського складу порушнику надсилається приватний лист, в якому описується суть порушення. Копія цього листа (або факт надсилання) повинна бути оприлюднена іншим представникам модераторського складу;
б) офіційним. В цьому випадку представником модераторського складк змінюється статус користувача, при цьому документується не лише суть порушення, а й точне його місце. Факт винесення попередження такого попередження оприлюднюється не лише представникам модераторського складу, а й всім користувачам в спеціальній темі, відповідно ст. 20 даного Статуту.

Стаття 9. Премодерація.
Премодерація (або режим «тільки читання») - вид явного покарання, який спрямований на обмеження права користувача вести обговорення в даному форумі. Покарання передбачає автоматичне (або напівавтоматичне) приховування повідомлень покараного користувача.
Ці повідомлення за рішенням представника модераторського складу можуть бути допущені до обговорення, у випадку, якщо не містять порушень норм розділу II даного статуту.
Постановка користувача на премодерацію повинна бути доведена до його відома приватним листом, в якому вказується причина призначення покарання, а також оприлюднена іншим представникам модераторського складу.

Стаття 10. Бан.
Бан – вид явного покарання, який спрямований на обмеження права користувача бути присутнім на даному форумі. Полягає у повній забороні на створення тем та коментарів в обговореннях, при цьому користувач зберігає право читати форум. Бан буває:
а) Бан за ніком. При цьому обмежуються права конкретно узятого користувача.
б) Бан за IP-адресою. При цьому обмежуються права всіх користувачів, чиї повідомлення виходять з однієї IP-адреси.
Бан може бути поставлений по сукупності порушень (три офіційних попередження), а також за порушення базових правил діяльності на даному форумі.
Постановка користувача в бан повинна бути доведена до його відома приватним листом, в якому вказується причина призначення покарання, а також оприлюднена іншим представникам модераторського складу. Якщо це необхідно, факт забанення користувача повинен бути оприлюднений широкому загалу в спеціальній темі відповідно ст. 20 даного Статуту.

Стаття 11. Видалення реєстрації.
Видалення реєстрації користувача – вид явного покарання, який спрямований на фізичне усунення користувача від участі в діяльності форуму. Є найвищим за ступінню покаранням, і може бути здійснене тільки представником адміністраторського складу за поданням модератора, або користувачів у порядку, визначеному даним Статутом.

Розділ II
Теми, повідомлення та зміст повідомлень

Стаття 12. Теми.
Тема може бути створена користувачем, або представником модераторського чи адміністративного складу, для ведення обговорення конкретної події, поняття або іншої тематики, яка знаходиться в межах ареатагу даного розділу форуму.
Тема складається із заголовка, який повинен містити коротку назву обговорення або опитування, та заглавного повідомлення, яке містить власне зміст теми і суть напрямку обговорення.
Назва теми та зміст заглавного повідомлення та обговорення повинен жорстко відповідати ареатагу даного розділу, у випадках порушення відповідності адміністративним або модераторським складом може бути призначене покарання, або тема може бути переміщена у відповідний розділ форума (в якому вона не протирічить ареатагу), або видалена.
Заглавне повідомлення не повинне містити:
а) інформації, яка входить до оффтагу форуму або даного підрозділу;
б) рекламної інформації, які підпадають під дію ст. 25 даного Статуту;
в) інформації, яка може бути розцінені як провокаційна відповідно ст. 34, 35 та 36 даного Статуту;
г) виключно посилань на інші інтернет-ресурси;
д) дезінформації (відповідно ст. 26);
В заглавних повідомленнях допускається оверквотинг (див. ст. 23), а також використання мемів (див. ст. 28) і двачів (див. ст. 29).

Стаття 13. Топік.
Топіком називаються межі обговорення, явно чи неявно задані в заглавному повідомленні даної теми. Всі коментарі та повідомлення в даній темі повинні жорстко відповідати цим межам.
У випадку, коли повідомлення починають виходити за межі топіку, представником модераторського складу фіксується «оффтопік» (див. ст. 14), і приймається рішення відповідно ситуації.
У випадку, коли складно визначити межі топіку, представником модераторського складу може бути подане звернення до адміністрації щодо арбітражу, або створення окремого опитування, де такі межі визначаються самими учасниками обговорення.

Стаття 14. Оффтопік.
Оффтопіком називається перехід меж обговорення, явно чи неявно заданих в назві та заглавному повідомленні даної теми в коментарі або повідомленні. Оффтопік ділиться на наступні види:
а) Неумисний. Фіксується, коли користувачі плавно в процесі обговорення уточнюють тематику обговорення і приходять до висновку, що насправді необхідно обговорити іншу тему, більш загальну, або більш конкретну. В цьому випадку модератором може бути прийняте рішення про поділ теми на дві частини. У нову тему переносяться повідомлення, які відповідають топіку нової теми, решта залишається в даній. При цьому рішення модератора повинне бути оприлюднене широкому загалу не менш як за півгодини до виконання поділу тем.
б) Умисний. Фіксується, коли користувач, за відсутністю аргументів, або задля нівелювання конструктиву в дискусії, свідомо намагається підмінити тему або перевести обговорення в інше русло, більш зручне для нього. В цьому випадку користувачу може бути поставлене усне попередження. Якщо користувач відмовляється повернутись в рамки обговорення, або відмовляється вести дискусію в рамках етикету повідомлення (див. ст. 21), модератором призначається офіційне попередження. При цьому відбувається або примусовий поділ тем, або видалення повідомлень порушника. Ці дії можуть бути виконані негайно і без попередження для запобіганню виникнення флейму (див. ст. 24).

Стаття 15. Повідомлення
Повідомлення є основним елементом ведення дискусії всередині теми. Воно може містити в собі стислу (у вигляді стандартних мережевих коментарів) або поширену думку користувача з теми, винесеної у заглавне повідомлення.
Зміст повідомлення повинен відповідати ст. 21 даного Статуту. Крім того, повідомлення не повинно містити:
а) інформації, яка входить до оффтагу форуму або даного підрозділу;
б) рекламної інформації, які підпадають під дію ст. 25 даного Статуту;
в) інформації, яка може бути розцінені як провокаційна відповідно ст. 34, 35 та 36 даного Статуту;
г) виключно посилань на інші інтернет-ресурси;
д) дезінформації (відповідно ст. 26).

Стаття 16. Обрамлення повідомлення

Повідомлення може містити наступні додаткові елементи, які ілюструють хід думок користувача, або частково його переконання. До таких елементів входить:
а) Цитування. Цитування інших користувачів допускається із вказанням місцезнаходження оригінального поста (явно – у заголовку, або неявно – із усним вказанням). У випадку, якщо цитування складає більш як 90% змісту повідомлення, а власне текст повідомлення не містить чітко вираженої думки, представником модераторського складу може бути зафіксований оверквотинг (ст. 23).
б) Підпис. До підпису може входити як текстовий фрагмент, так і «юзербар», тобто зображення-логотип у вигляді прямокутної полоски. Текстовий фрагмент та юзербар не повинні містити виразів та образів, які можуть бути розцінені модераторським складом, або іншими користувачами як образливі чи провокаційні. Не допускається також зловживання цим елементом обрамлення (наприклад, використання декількох юзербарів утруднює читання власне поста). В такому випадку модератором фіксується порушення етикету повідомлення, і надсилається приватний лист із вимогою відредагувати підпис. У випадку, якщо користувач відмовляється відредагувати підпис, модератором фіксується порушення, яке може бути оформлене як офіційне попередження, і примусово змінюється зміст підпису.

Стаття 17. Прикріплені теми.
Прикріпленою називається тема, яка постійно знаходиться на вершині динамічного списку тем в даному розділі незалежно від уваги та активності користувачів в її обговоренні.
Статус прикріпленої теми може бути наданий модератором за поданням користувачів, або у випадку, коли на думку модератора ця тема повинна бути обов’язково прочитана користувачами (наприклад, правила, перелік оффтагу та ін.). Статус прикріпленої з теми може бути знятий за рішенням модератора, або за поданням користувачів. Цей статус вона також втрачає, якщо в ній відпадає необхідність (припинення дискусій з відповідної тематики, або зменшення важливості винесеної в неї тематики).

Стаття 18. Фільтровані теми.
Фільтрованою темою називається тема, в яку зібрано ключові коментарі користувачів з теми, яка часто піднімається в даному форумі. Такі теми створюються модератором за поданням користувачів, або по факту фіксування релігійної війни (ст. 24).
Всі додаткові повідомлення в цій темі заборонені, і примусово видаляються (або переносяться в іншу тему) модератором, іноді вона може набувати статусу спеціальної теми. Функція та призначення таких тем – запобігання ведення релігійних воєн (ст. 29), або виду порушення «карусель» - багатократного піднімання одних і тих самих тем з аналогічними аргументами з метою розпалювання флейму (ст. 24).

Стаття 19. Блогоподібні теми.
Персональним або колективним блогом називається тема, в якій переважна більшість повідомлень належить одному користувачу. Така тема може не мати явно вираженого топіка, оскільки основною тематикою обговорення є послідовне викладання повідомлень конкретного спрямування і оцінки їх іншими користувачами. До таких тем може бути віднесена творчість даного користувача, або наукове дослідження, процес якого відображають повідомлення та матеріали в даній темі.
В таких темах допускається оверквотинг.

Стаття 20. Спеціальні теми.
Спеціальні теми відкриваються представниками модераторського складу, або користувачами (за їх поданням тема може отримати спеціальний статус). Зміст цих тем може частково порушувати норми даного Статуту, а їх відкриття призначене для приведення якогось систематичного порушення на даному форумі в певні цивілізовані рамки.
Такими спеціальними темами можуть бути теми для флуду, особистих розборок та повідомлень, які не відповідають жодній з наявній в даний момент тем обговорення.
Спеціальні теми також можуть призначатись для інформації, яка необхідна новачку на форумі і містити необхідно інформацію для нього (як-то правила поводження, витримки зі Статуту, перелік смайликів, фільтрованих тем та ін.). Коментарі в спеціалізованих темах жорстко відслідковуються модератором і ті, які не відповідають призначенню даної теми негайно і без попередження повинні бути видалені або переміщені.

Стаття 21. Етикет повідомлення.
Етикет повідомлення – це набір правил, які регламентують ведення обговорення та дискусій на форумі. Ці правила встановлюються даним Статутом та Правилами форуму. Основними правилами етикету повідомлення є:
а) чітке і ясне висловлення думок;
б) відсутність закидів на адресу компетентності або персони іншого користувача;
в) використання нормативної лексики та ерративів, як показано в ст. 27;
г) достовірність наведеної інформації, якщо ж достовірність видається достатньою лише з думки користувача, він повинен це зазначити;
д) відсутність ознак флуду (ст. 22) та флейму (ст. 24);
е) відсутність спаму;
ж) відсутність зловживання мемами, двачем, ерративами та оверквотингом.

Стаття 22. Флуд.
Флудом називаються повідомлення великого обсягу, але без чітко та ясно сформульованого змісту або корисної інформації. Як флуд також може бути розцінений швидкий обмін повідомленнями, які складаються з одного речення, або стандартних мережевих виразів. Флудом також є «гети», тобто намагання користувача довести кількість коментарів в темі до певного «круглого» числа шляхом розміщення малозмістовних повідомлень.
У випадку фіксування флуду, до користувача, який займається поширенням таких повідомлень, застосовується офіційне попередження. Всі повідомлення, які визначено як флуд, можуть бути або видалені, або переміщені в спеціальну тему модератором. У випадку, коли користувач систематично поширює флуд, до нього застосовується бан терміном на 1 тиждень.

Стаття 23. Оверквотинг.
Оверквотингом називається розміщення в повідомленні великої кількості цитат або зображень, які складають 90% повідомлення і утруднюють читання коментарів до даної теми.
Оверквотинг допускається в спеціальних темах, або в заглавних повідомленнях тем. У випадку, якщо оверквотинг зафіксований у звичайному повідомленні, користувачу може бути надісланий приватний лист модератора з проханням надати джерело цитати чи зображень, або відредагувати повідомлення самостійно. По наданні такого джерела, повідомлення може бути відредаговане модератором.

Стаття 24. Флейм.
Флеймом називається обмін повідомленнями, які представляють собою словесну війну, яка не має відношення до вихідної причини дискусії. Повідомлення флейму містять особисті образи і спрямовані на подальше розпалення суперечки на особистому грунті.
У випадку виникнення флейму представником модераторського складу можуть бути застосовані наступні дії:
а) у випадку, якщо зупинити флейм не існує можливості, тема, в якій почалась сварка, повинна бути негайно закрита, а основних учасникам винесене офіційне попередження;
б) у випадку, якщо зафіксована початкова фаза флейму, до користувача, який розпочинає сварку повинне бути застосоване усне попередження. У випадку, якщо користувач відмовляється припинити розпалювання флейму, до нього повинна бути застосована премодерація терміном 1 добу;
в) у випадку, коли в флейм втягнуто представника модераторського складу, користувач, який став зачинщиком флейму, примусово ставиться на перманентну премодерацію, а модератор позбавляється своїх прав терміном на 3 доби з винесенням офіційного попередження відповідно ст. 47 даного Статуту;
г) у випадку, якщо зачинщиком флейму є модератор, він позбавляється своїх прав терміном на 1 місяць, і ставиться на премодерацію.

Стаття 25. Спам.
Спамом називається розміщення рекламних або інших повідомлень у вигляді заглавних повідомлень тем. До спаму відносяться:
а) реклама продукції різноманітних легальних фірм;
б) реклама інших мережевих ресурсів у вигляді розміщення посилання на нього в заглавному повідомленні теми і рекламного оголошення. Подібний вид оголошень може не бути розцінений як спам у випадку, якщо тематика рекламованого сайту відповідає ареатагу;
в) реклама незаконної продукції, відповідно Законодавства України, наприклад, порнографія, крадена інформація, неліцензійне програмне забезпечення тощо;
г) «нігерійські листи» та «листи щастя» з метою організації фінансової піраміди;
д) «фішинг», тобто шахраювання шляхом прохання про фінансову допомогу. Подібні повідомлення можуть не бути розцінені як спам, якщо інформація, яка міститься в них, перевірена представниками адміністрації, і зроблено висновок про реальну необхідність фінансової допомоги, наприклад, в лікуванні дитини.
Повідомлення або тема, в якому зафіксовано спам, підлягає негайному видаленню, а до користувача, який розмістив його, застосовується перманентний бан.

Стаття 26. Дезінформація.
Дезінформація, або введення користувачів в оману шляхом наведення неправдивої інформації, що потверджено в ході дискусії, або модератором, може бути розцінене як порушення у випадку, якщо:
а) інформація стосується персони Юлії Володимирівни Тимошенко. В цьому випадку в залежності від виду дезінформації застосовується або офіційне попередження, або бан терміном 1 місяць, якщо зафіксована наявність чорного піару;
б) інформація стосується резонансних тем, дискусії на які широко ведуться в суспільстві. В цьому випадку, якщо дезінформування користувачів було свідомим, відповідні повідомлення позначаються модератором маркером «Дезінформація» (у вигляді логотипу-печаті, або текстового повідомлення червоним кольором), а користувачу, який розмістив дезінформаційні повідомлення виноситься офіційне попередження.
Систематичний вкид дезінформаційних повідомлень карається перманентною премодерацією, або перманентним баном.

Стаття 27. Ерративи.
Ерративом називається слово чи вираз, яке піддане свідомому викривленню користувачем, який цілком володіє літературною нормою мови, з якої узято оригінал. Ерративи поділяються на:
а) Первинні. Викривлюють письмову форму (або транслітерують її) з метою передачі вимови даного слова конкретним користувачем (закінчення «-ццо» в російській мові, заміна «и» чи «і» на «ы» тощо);
б) Вторинні. Є гіперкоррекцією якогось первинного ерративу, напр., «кросаффчег», «мыдвед» та ін. з метою надання тексту гумористичного чи іронічного відтінку.
в) Змістові. При цьому іншомовне слово використовується зі зміненим (іронічним чи знущальним) змістом. Напр., «самостийники», «свідоміти» та ін.
Прикладом ерративного вислювлювання є падонкавська лексика.
У повідомленнях необмежено допускаються ерративи у випадка а) чи б), якщо вони не відносяться до слів ненормативної лексики, або не можуть розцінюватись як такі іншими користувачами. Допускаються ерративи типу в) якщо користувач у спілкуванні визначив точне значення, в якому використовує даний ерратив. У випадку відмови користувача дати таке пояснення, йому виноситься усне попередження. Якщо користувач на нього не реагує і продовжує систематично його використовувати, такі дії кваліфікуються як дезінформація і до нього застосовуються норми ст. 26.

Стаття 28. Меми.
Мемом називається стійкий інформаційний об’єкт, який є основою певного руху, флеш-мобу або субкультури в Інтернеті. Прикладом такого мему є пісенька «Як цуп цоп парві карідола», або «феномен медведа». Використання мемів допустимо лише у якості заглавних тем у випадках, коли зміст та значення мема відповідають ареатагу. У випадку, якщо мем виступає у якості коментаря, він може бути розцінений як оффтопік або двач.

Стаття 29. Релігійні війни.
Релігійними війнами називаються такі дискусії, в яких користувачі намагаються довести одне одному перевагу однієї з декількох більш-менш рівноцінних альтернатив, або варіант рішення проблеми, яка широко дискутується в суспільстві і не має однозначного аспекту.
Ознакою релігійної війни є спорність доводів, які наводяться з одного та протилежного боків, а також тенденційний підбір джерел та аргументів в залежності від звичок або особистих уподобань.
Релігійні війни, які не переходять у флейм, не можуть бути розцінені як порушення правил. Однак з метою їх впорядкування модератором може бути відкрита спеціальна тема (або декілька тем) для ведення обговорення в рамках даної релігійної війни. Повідомлення з інших тем, які стосуються такої тематики, переносяться у відповідну спеціальну тему. Систематичне розміщення користувачами повідомлень з тематики релігійних воєн в інших темах розцінюється як флуд або спам.
У випадку, якщо релігійна війна переходить у перманентний флейм, модератором може бути винесене рішення про припинення дискутування по даній тематиці на певний термін. Таке повідомлення повинне бути доведене до всіх учасників релігійної війни шляхом поміщення повідомлення у відповідній темі та приватних листів, у випадку, якщо користувачі не зреагували на повідомлення в темі. Якщо користувачі відмовляються припинити флейм, всі учасники релігійної війни підлягають премодерації терміном на 1 тиждень.
У випадку, коли в релігійній війні бере участь модератор, якщо він також відмовляється припинити війну, він позбавляється прав модератора терміном на 1 тиждень і також підлягає премодерації на такий самий термін.

Стаття 30. Двач.
Терміном «двач» називається систематичне прикріплення до повідомлення зображення, але не у вигляді підписа, а у вигляді змісту повідомлення або коментаря без текстового пояснення. Двач не є забороненим видом коментування, але у випадках, якщо користувач зловживає ним, зокрема, кількість прикріплених зображень утруднює читання теми та утруднює розуміння її змісту іншими користувачами, це може бути розцінене як флуд або оверквотинг.

Розділ III
Права і обов’язки користувачів

Стаття 31. Базові права та обов’язки користувача.
Користувач має право:
a) брати участь у обговоренні тем на будь-яку тему, залишаючи в темах повідомлення, відповідно ст. 13, і притримуючись етикету спілкування, як це передбачено ст. 21;
b) відкривати власні теми та опитування для обговорення, так, як це передбачено ст. 12 даного форуму, а також іншими статтями розділу II даного Статуту;
c) вступати у особисту переписку з іншими користувачами форуму, якщо існує відповідний механізм;
d) звертатись до модератора із публічними запитаннями з приводу поведінки на даному форумі, технічних питань, а також спірних питань, які виникають під час спілкування на форумі;
e) звертатись до модератора із приватними пропозиціями по модерації тієї чи іншої теми;
f) звертатись до модератора з проханням позначити тему як «прикріплену»;
g) висловлювати свої пропозиції та скарги з приводу функціонування форуму та діяльності модераторського складу;

Користувач не має права:
a) публічно вимагати від модератора накласти на іншого користувача покарання в ультимативній формі;
b) займатись рекламною діяльністю, або розкруткою інших інтернет-ресурсів за рахунок даного форуму;
c) запитувати у модератора технічну та приватну інформацію про інших користувачів крім випадків, які передбачені ст. 41-44 даного Статуту;
d) умисне ображати інших користувачів, використовуючи для цього ознаки раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання та інші суттєві ознаки;
e) розголошувати відомості, що підпадають під дію ст. 46 Закону України «Про інформацію» про публічних особ з метою розповсюдження компромату без посилання на інше публічне джерело;
f) виголошувати погрози іншим користувачам;
g) використовувати форум для пропаганди: 1) війни; 2) повалення конституційного ладу; 3) порушення територіальної цілісності України; 4) насильства; 5) розпалювання расової, національної та релігійної ворожнечі; 6) вчинення терористичних актів; 7) посягання на права та свободи громадян.
У випадку порушення користувачем принаймні одного з вищеперелічених пунктів, модератором визначається адекватна зафіксованому діянню міра покарання, яка призначається їм негайно після виявлення факту порушення.

Стаття 32. Право на опосередковану модерацію.
Опосередкованою модерацією називається діяльність, спрямована на повернення спілкування до норм етикету (як це передбачено ст. 21 даного Статуту) шляхом активної дискусії з порушником.
Користувач має право на опосередковану модерацію у випадках, коли представники модераторського складу тимчасово відсутні, або в даний момент не звертають увагу на дану тему. Якщо при цьому були допущені порушення норм Статуту, які не перевищують поняття «необхідна оборона» згідно ст. 33, покарання до користувача не застосовується.

Стаття 33. Необхідна оборона.
Необхідною обороною вважаються дії, вчинені з метою захисту прав інших користувачів, а також інтересів спільноти форуму та правил форуму від посягання шляхом застосування недобросовісних методів дискутування. Дії, спрямовані на негайне відвернення та припинення посягання, не повинні перевищувати допустимих меж оборони (ескалація подальшого флейму та флуду).
Користувач має право на необхідну оборону у випадку, якщо посягання зачіпають його честь та гідність, або стосуються дій, які перелічені в ч. 2. ст. 31 даного Статуту.

Стаття 34. Клонування.
Користувач має право зареєструвати більше одного ніка на форумі у наступних випадках:
a) втрата паролю до попереднього ніку, і відсутність можливості його відновлення;
b) бані попереднього ніка і необхідності оскарження дій модератора;
c) тимчасова або постійна зміна іміджу на форумі, без одночасного використання попереднього ніку.
У випадку (в) користувач зобов’язаний попередити про це модератора протягом перших декількох днів зміни іміджу, в інших випадках це буде розцінено як спроба провокаторської діяльності.
Одночасне використання користувачем декількох ніків (багатоніковість) заборонене, крім особливих випадків, які повинні бути передбачені в Правилах форуму. Карається негайним баном.

Стаття 35. Провокаторство.
Провокація, тобто свідоме створення таких обставин і умов, за яких можливе порушення правил форуму іншими користувачами, жорстко заборонена.
Користувач не має права займатись провокаційною діяльністю, навіть у випадку необхідної оборони (ст. 33).
Провокація буває двох видів:
a) у випадку, коли користувач залишив повідомлення, яке саме по собі порушує правила і провокує на порушення інших користувачів, порушник карається негайною премодерацією, а провокаційне повідомлення підлягає видаленню;
b) у випадку, якщо повідомлення не порушує правил, але провокує на порушення правил іншими користувачами, дана тема підлягає закриттю;
У випадку, якщо порушнику вдалось спровокувати інших користувачів на порушення, всім учасникам виставляється попередження, а порушник карається премодерацією.

Стаття 36. Кащенизм.
Кащенизмом називається вид провокативної діяльності, який характеризується наступними ознаками:
a) провокування користувачів на обговорення гострої теми, яка не є топіком в даній темі, або розділі форума;
b) розпалювання суперечок, які не мають однозначного вирішення, і призводять до релігійних війн (ст. 29), з метою збільшення емоційних та позбавлених змісту повідомлень на форумі;
c) провокування інших користувачів на обурення та флейм за допомогою виклично-провокативних повідомлень;
Кащенизм карається негайним баном користувача.

Стаття 37. Троллізм.
Троллізмом називається систематичне зловживання свободою спілкування на форумі для провокативної чи близької до провокативної діяльності, яка спрямована на: а) дискредитацію форуму; б) дискредитацію іншого користувача; в) дискредитацію модераторського складу; г) створення некомфортного середовища для новачків; д) створення негативного іміджу спільноти або особи, які пов’язані з даним форумом.
Троллізм карається довічним баном, з автоматичним баном всіх клонів ніків порушника. Покарання може бути скасоване тільки у випадку рішення модераторського капітулу згідно ст. 45.

Стаття 38. Травля.
Травлею називається свідоме провокування іншого користувача на порушення правил форуму із використанням: а) антисемітських настроїв; б) непримиренності до певної етнічної, соціальної, релігійної чи політичної спільноти; в) настійливе цитування релігійних та езотеричних вчень, які входять у різке протиріччя із поглядами користувача; г) обвинувачення у фанатизмі.
Травля карається негайною постановкою на премодерацію користувача (у якості превентивного заходу), до якого застосовуються методи травлі, і баном користувача (або користувачів), які займались травлею.

Розділ IV
Права і обов’язки модераторів

Стаття 39. Базова модерація.
На модератора поширюються всі права користувача відповідно ст. 31 даного Статуту, а крім того:
a) Видаляти повідомлення та теми, якщо вони протирічать правилам форуму, визначеним в частині I та II даного Статуту;
b) Редагувати повідомлення, які містять незначні порушення правил форуму;
c) Перевіряти IP-адресу користувачів з метою встановлення відповідності місцезнаходження користувача задекларованому;
d) Розділяти теми на дві, або більше, у випадку оффтопіку, і об’єднувати дві або більше тем в одну, якщо їх топік співпадає;
e) Оголошувати тему закритою;
f) Позначати тему як «прикріплену»;
g) Переносити тему в інші розділи;
h) Відхиляти тему (приховувати її) для подальшого перегляду іншими модераторами, або адміністраторським складом;

Модератор зобов’язаний:
a) своєчасно сповіщати про свої дії модераторський капітул;
b) відстежувати діяльність підозрілих користувачів, чиї дії можуть містити ознаки провокативної діяльності;
c) слідкувати за дотриманням топіка у відкритих користувачами форуму темах;
d) слідкувати за дотриманням етикету повідомлень під час спілкування користувачів;
e) здійснювати пряму та опосередковану модерацію для запобіганню флуду та флейму;
f) виносити рішення відповідно своїх повноважень зважено і обгрунтовано;
g) своєчасно вносити корективи форуму у випадках, передбачених даним розділом.

Стаття 40. Модераторіал та термін його дії.
Модераторіал (покарання) за порушення правил форуму призначаються модератором відповідно ступеню порушення на власний розсуд. При цьому модератор обов’язково повинен повідомляти інших членів модераторського складу про накладені ним санкції щодо користувача із обгрунтуванням причин. Види модераторіалів визначені у розділі I даного Статуту.
Мінімальний термін дії модераторіала складає 3 дні. У випадку, якщо по закінченню терміну покарання користувач продовжує порушувати правила, термін дії покарання збільшується не менш як в два рази. У випадку, якщо користувач був тричі послідовно покараний за одне і те саме порушення, модератор повинен винести питання про довічний модераторіал на капітул, як це вказано в ст. 45.

Стаття 41. Комодерація.
Комодератор вибирається користувачами як громадський наглядач за дотриманням правил форуму за відсутності модератора на форумів в цілому, або у певному його розділі. Ініціатива висування користувача на посаду комодератора може виходити як від модератора, так і від ініціативної групи користувачів шляхом публічного опитування та голосування.
На комодератора не поширюються права модератора на форумі, і його додаткові права обмежуються наступними правами та обов’язками:
a) слідкувати за дотриманням етикету повідомлень;
b) слідкувати за порушенням правил форуму і вчасно повідомляти модератора про них;
c) здійснювати опосередковану модерацію щодо потенційних порушників;
d) запитувати приватну та технічну інформацію щодо потенційних порушників у модератора;
Комодератор може по завершенню сеансу роботи на форумі складати звіт про порушників, який подається будь-кому із модераторського складу, і є підставою для призначення покарання.
Комодераторів на форумі може бути не більше п’яти для загальнофорумної комодерації, і не більше двох для комодерації в межах одного розділу.

Стаття 42. Помічники модератора.

Модератор може набирати помічників, на яких покладаються додаткові обов’язки по інформаційному наповненню форуму. До сфери повноважень помічника модератора входить інформаційний пошук по заданій модератором тематиці, і публікування знайдених даних на форумі.
Крім того, на помічника можуть бути покладені обов’язки створення та підтримання спеціалізованих тем на форумі відповідно до ст. 18 та 20 даного Статуту (наприклад, FAQ).

Стаття 43. Групи протидії.
Модератор має право створювати групи протидії з користувачів форуму, завданням яких є активна протидія провокаторській діяльності на даному форумі. Група протидії може складатись як з комодераторів, так і з звичайних користувачів, які послідовно, за допомогою суто дискусійних методів повинні змусити провокатора або повернутись до рамок спілкування, визначених Правилами форуму, або піти на явне порушення правил, яке є підставою для покарання провокатора.
Створення груп протидії можливе тільки за схвалення модераторського капітулу відповідно ст. 45. У випадку, якщо модератор таку групу створив, не повідомивши про це інших членів модераторського складу, це може бути розцінено як зловживання повноваженнями і спроба розправи над неугодним користувачем.

Стаття 44. Опосередкована модерація.
Модератор має право на дискусійний спосіб модерації, як це визначено у ст. 32 даного Статуту, однак у цьому випадку модератор не має права користуватись своїми повноваженнями, крім випадків, коли опонентом явно порушені правила форуму.
У випадку, якщо в процесі опосередкованої модерації модератора було втягнуто у затяжну суперечку, яка підпадає під визначення флейму, він має право звернутись до інших членів модераторського складу по допомогу в модеруванні і винесення рішення про покарання, або про закриття теми.

Стаття 45. Модераторський капітул.
Модераторський капітул, або модераторська Рада є колегіальним органом координації дій представників модераторського складу по підтриманню порядку на форумі і дотримання норм, записаних в Статуті форуму і в його Правилах.
Організація модераторського капітулу включає в себе створення спеціалізованої теми, за можливістю невидимої для інших, де ведеться обговорення деталей модераторської діяльності та вирішення питань, які не можуть бути вирішені модератором одноосібно.
На модераторський капітул виносяться наступні питання:
a) питання довічного бану та довічної модерації;
b) питання організації груп протидії;
c) питання внесення змін до Правил та Статуту форуму;
d) питання надання чи позбавлення прав модератора або комодератора;
e) питання відслідковування зловживань правами та обов’язками з боку користувачів або модератора;
f) організаційно-технічні питання з приводу функціонування форуму та модераторської діяльності.

Стаття 46. Зникнення модератора.
У випадку, якщо модератор не з’являється на форумі протягом 1 календарного місяця, не попередивши про причину та термін своєї відсутності, такий модератор вважається зниклим. Якщо модератор не відповідає на приватні листи та на інші контакти, заявлені ним при реєстрації, модераторським капітулом може бути прийняте рішення про відсторонення даного користувача від модераторської посади і позбавлення його відповідних прав.
На місце зниклого модератора тимчасово може бути призначений виконуючий обов’язки, якщо наявний модераторський склад не справляється з обсягом завдань. В. О. модератора має права та обов’язки комодератора (ст. 41 даного Статуту).

Стаття 47. Вибори модератора.
У випадку, коли необхідно призначити нового модератора із складу поточних користувачів, адміністрація або модераторський капітул можуть призначити публічні вибори модератора. Кандидати на модераторську посаду повинні бути висунуті та оголошені публічно протягом 1 тижня з моменту оголошення публічних виборів у вигляді спеціалізованої теми. Після того, як кандидатури подано до цієї теми, протягом наступних двох календарних тижнів відбуваються дебати, підсумком яких є або прийняття рішення модераторським капітулом, або шляхом таємного голосування.
Призначений за допомогою публічних виборів модератор має випробувальний термін протягом 1 місяць, і може бути позбавлений прав модератора за рішенням адміністрації або капітулу.

Стаття 48. Позбавлення статусу модератора.
Модератор може бути позбавлений статусу модератора за рішенням капітулу у наступних випадках:
a) зловживання модератором своїми правами під час дискутування;
b) систематичне порушення модератором етикету повідомлень, як це описано в розділі II даного Статуту;
c) невиконання модератором своїх обов’язків по дотриманню порядку на форумі, потурання флуду та флейму, а також активна в цьому участь;
d) самовільна організація груп протидії (бригад) без оповіщення про це капітулу;
e) застосування під час дискутування елементів кащенизму, троллізму та організація травлі іншого користувача.
Підставою для розгляду модераторським капітулом питання відсторонення може бути колективна скарга користувачів на діяльність модератора, або підняття цього питання одним із членів модераторського складу.

Стаття 49. Схвалення і відхилення тем.
У випадку, якщо заглавне повідомлення, або значна кількість користувацьких повідомлень в темі містить елементи, які Правилами форуму або Статутом можуть вважатись неприпустимими, однак однозначне рішення прийняти неможливо, тема може бути відхилена (прихована) модератором для винесення питання про дану тему на модераторський капітул.
За рішенням капітулу ця тема може бути схвалена, у такому випадку модератор повинен зняти статус прихованості теми і повернути її в публічний доступ.

Стаття 50. Переміщення тем.
Модератор має право на переміщення тем із одного розділу в інший, якщо зміст даної теми не відповідає ареатагу поточного розділу. При цьому він повинен обов’язково повідомити про це автора теми про переміщення, або помістити в тему повідомлення про це не пізніше ніж за 15 хв. до виконання дій.
Переміщення тем не входить до переліку дій, про які сповіщається капітул.

Стаття 51. Злиття тем.
Модератор має право на злиття двох або більше тем в одну, якщо зміст їх збігається, або приблизно подібний. При цьому модератором обов’язково про це повідомляється авторам тем, або в кожну з тем, які призначені до злиття, вміщується публічне повідомлення про це не пізніше ніж за 15 хв. до виконання дій.
Злиття тем не входить до переліку дій, про які сповіщається капітул.

Стаття 52. Поділ тем.
Модератор має право на поділ теми на дві чи більше окремих тем, якщо у процесі дискусії користувачі вийшли за межі топіку теми, і перейшли до паралельного обговорення іншої теми. В цьому випадку за узгодженням з користувачами, які ведуть дискусію, модератор виокремлює частину повідомлень і переносить їх в окрему тему. Посилання на виділені теми вміщується модератором у оригінальну тему.
Про поділ тем може бути сповіщено капітул, для відстежування в цій темі повідомлень, які відносяться до нової теми, і оперативного переносу їх в нову тему для обговорення.

Стаття 53. Видалення тем.
Модератор має право на видалення теми, якщо вона прямо суперечить нормами, викладеним в розділі I та II даного Статуту. Перед цим користувач – автор теми повинен бути сповіщений про це або приватним листом, або за допомогою публічного повідомлення в темі не пізніше ніж за 15 хв. до виконання дій.
У випадках, передбачених ст. 35-38 даного Статуту, тема може бути видалена без попередження.
Про видалення тем та обгрунтування причин видалення теми модератор повинен негайно сповістити модераторський капітул.

Стаття 54. Закриття тем.
Модератор має право на закриття теми у випадку, якщо спілкування користувачів містять ознаки, визначені у ст. 22-26 даного Статуту, або ст. 29.
Крім того, модератор має право закрити тему, якщо вона вже обговорювалась на даному форумі, або в даний момент ведеться обговорення за такою чи подібною тематикою в іншій темі. В цьому випадку при закритті теми модератор зобов’язаний сповістити про це користувача або приватним листом, або публічним повідомленням в закритій темі.