Одним із лозунгів останніх трьох років, які активно експлуатуються політичними силами, став перехід до федерального державного устрою, який теоретично повинен вирішити проблему соціально-культурної різниці між різними регіонами країни, а також вирішить ряд економічних проблем. Однак федеративний державний устрій насправді не така проста річ, як видається. Багатьом він ввижається як система автономних економічних округів, де всі доходи й видатки розподіляються на місцевому рівні, іншим - як система соціокультурних округів, або ж навіть лінгвокультурних анклавів. Всі ці елементи дійсно притаманні федеративному устрою. Але більшість тих, хто обстоює цю ідею, або за незнанням, або навіть свідомо, замовчують простий факт: федеративний устрій є насамперед політичним ладом. І введення федеративного устрою в Україні автоматично передбачає настільки тектонічні зміни в політичному полі, а також в законодавстві країни, що конституційна криза - 2007 може видатись дитячими забавками. Саме тому я відкриваю цю тему. І почну я з відомої цитати Володимира Винниченка з книги "Відродження нації".
"Як тільки хтось з промовців вимовляв „Російська Демократична Республіка”, вони зараз же здіймали гомін, стукіт і обурено кричали „і хведеративна! і хведеративна!”. І Всеросійський Селянський З'їзд примушений був приняти в свою резолюцію цей додаток. Руські демократи, розуміється, мали рацію, коли казали, що „хахли”-селяне самі не знали, що таке та „федеративна”."
Мені здається, що зараз повторюється та сама історія, коли українці повторюють як мантру оцей додаток "і хведеративна", не зовсім розуміючи, що воно таке, і які вигоди або навпаки, збитки, може принести Україні. То давайте все ж таки розглянемо, тверезо і неупереджено, поняття "федералізму", як воно було реалізовано в минулому, як реалізовано зараз, і які перспективи має в Україні. А для початку я запропонував би вам поміркувати над його визначенням, узятим з енциклопедії:
Федералізмом називається система керування державою, при якій суверенітет конституційно поділений між центральною федеральною одиницею і рівноправними політичними елементами, такими як штати, або провінції. В цій системі влада ділиться між національним урядом та урядами штатів, таким чином утворюючи федерацію.