Олександр Петрович Довженко (29 серпня (10 вересня) 1894
хутір В'юнище, тепер у межах смт Сосниця Чернігівської області — 25 листопада 1956, Передєлкіно, Московська область) — видатний український письменник, кінорежисер, кінодраматург, художник, класик світового кінематографу.
Олександр Довженко народився 29 серпня (10 вересня за новим стилем (за іншими даними 12 вересня)) 1894 року у багатодітній селянській сім'ї на хуторі В'юнище Сосницького повіту Чернігівської губернії (нині в межаж селища міського типу Сосниця — одного із районних центрів Чернігівської області).
Батько й мати були неписьменні. Батько, Петро Семенович Довженко, належав до козацького стану.
Сім'я жила не дуже заможно: землі було немало, проте була неродюча, натомість дітей було 14, тому батько «наймався в підводчики та смолярував». Діти у сім'ї швидко помирали, майже всі не досягнувши працездатного віку, тому у згадках про дитинство в уяві Олександра Довженка завжди поставали «плач і похорон». Він любив матір, про яку писав:
«Народжена для пісень, вона проплакала усе життя, проводжаючи назавжди».
У 1918—19 рр. Олександр Довженко воює проти більшовиків у лавах армії УНР. Як свідчив Довженків земляк інженер Петро Шох (що пізніше емігрував), Довженко разом із ним був 1918 року вояком 3-го Сердюцького полку Української Армії. Це ж підтверджує і сестра першої дружини Олександра Довженка, згадуючи, «як заходив до них Довженко в сивій шапці зі шликом наприкінці 1917-го й на початку 1918 років, належачи до куреня Чорних гайдамаків, що брали участь у штурмі київського „Арсеналу“. Ці події згодом, через 11 років, Довженко зобразить у своєму фільмі „Арсенал“, але вже по другий бік барикад. За свідченнями того ж Шоха, Довженко пережив у Києві у підпіллі німецькі, російсько-радянські, російсько-монархічні та польську окупації, не один раз буваючи під розстрілами.
У серпні 1919 року він з двома товаришами втікає до Житомира. Коли місто зайняли червоні, він був заарештований Волинською ЧК, відправлений до концтабору як „ворог робітничо-селянського уряду“, де протягом трьох місяців відбуває покарання. Своїм порятунком Олександр Довженко зобов'язаний письменнику Василеві Еллану-Блакитному. [4] Існує версія, що тоді ж його завербували чекісти. [5] За порадою Еллана-Блакитного на початку 1920 року Довженко вступає до лав Української комуністичної партії боротьбистів, що контролює газету „Боротьба“, орган лівих українських есерів, які, приєднавшись до лівих соціал-демократів, обстоювали самостійницьку позицію і вважали КП(б)У ворогом національних інтересів.
У результаті вмілих маніпуляцій Володимира Леніна партія боротьбистів швидко самоліквідовується і її члени вливаються до лав КП(б)У. Сам Довженко так пише про цей факт у своїй автобіографії:
«На початку 1920 року я вступив до партії боротьбистів. Цей вступ, невірний і непотрібний… Я дуже хотів вступити до Комуністичної партії більшовиків України, але вважав себе недостойним переступити її поріг, тому я пішов у боротьбисти немов у підготовчий клас гімназії… Через кілька тижнів партія боротьбистів влилася в КП(б)У, і таким чином я став членом КП(б)У». [6]
Загалом, варто зауважити, що автобіографію, що була посмертно опублікована у журналі „Дніпро“ за грудень 1957 року, Олександр Довженко написав у 1939 році, тому дослідники життя та творчості Довженка вважають, що багато чого у своїй біографії, зокрема і вступ до лав Комуністичної партії більшовиків України, Довженко подав так, як було найбільш безпечно, враховуючи сталінський режим.
У 1920 Довженка призначають завідувати Житомирською партійною школою. [7] Але, натомість, Довженко потрапляє до польського полону, де його показово розстрілюють холостими, обіцяючи наступного разу справжній розстріл. Але йому вдається втекти до червоного загону.
Один з дослідників життя та творчості Олександра Довженка Сергій Тримбач вважає:
«Довженко, як і чимала кількість українських інтелектуалів 20-років, вірив, що можна поєднати силу і міць більшовицької ідеї і українську натуру. Він, як і чимало ровесників, опікшись на поразці українців у роки громадянської війни, зробив ставку на силу й на те, що ця сила більшовика допоможе воскресити Україну та українську культуру як таку. Він помилився». [8].
По поверненні в Україну, влітку 1923 року, Довженко оселяється у Харкові, тодішній офіційній столиці України. У ті часи Харків перебував у вирі культурного відродження і Довженко зразу опиняється у товаристві українських літературних романтиків та письменників-футуристів, працює як художник-ілюстратор у редакції газети „Вісті ВУЦВК“ та карикатурист під псевдонімом „Сашко“, а також стає відомим як ілюстратор книг, зокрема „Голубих ешелонів“ Петра Панча.
У цей час він тісно спілкується з впливовим на той час і орієнтованим на кіно літературним об'єднанням „Гарт“, що було створене у січні 1923 року. Творчими та ідейними натхненниками „Гарту“ були Василь Еллан-Блакитний та Майк Йогансен. До складу також входили К. Гордієнко, І. Дніпровський, І. Кириленко, О. Копиленко, В. Коряк, Г. Коцюба, І. Кулик, М. Майський, В. Поліщук, І. Сенченко, В. Сосюра, М. Тарновський, П. Тичина та М. Хвильовий.
Після розпаду „Гарту“ Довженко стає одним з засновників ВАПЛІТЕ. У своїй статті „До проблеми образотворчого мистецтва“ у теоретичному збірнику ВАПЛІТЕ за 1926 рік Довженко дав рішучу відсіч спробам Асоціації Художників Революційної Росії (АХРР), яка підтримувалась московським урядом, підпорядкувати неоромантичне мистецтво України принципам соціалістичного реалізму та накиданням на нього „убогої мистецької традиції передвижників“. »Це перший випадок в історії культури, де стиль «постановляють на засіданні», — глузує Довженко. Натомість він проголошує незалежний шлях українського мистецтва, яке завжди опиралось на історичну і народну традицію, та мала живий контакт з сучасним європейським мистецтвом. АХРР Довженко протиставляє Асоціацію Революційних Мистців України (АРМУ), яка була своєрідним відповідником ВАПЛІТЕ у художньому мистецтві, за що й була згодом знищена органами НКВС.
Згодом через ВАПЛІТЕ Довженко зближається з ВУФКУ, але у Харкові у той час єдиним драматичним мистецтвом був театр, а Довженка театр не цікавив. Саме у цей час він розробляє власну концепцію кадру-скетчу та кадру-плакату, тому театр був відкинутий як такий, що не відповідає ні темпераменту художника, ні його розумінню режисури.
З часом Олександр Довженко пробивається до кіно. З 1925 року Довженко — стажист по агітфільму «Червона Армія» А.Строєва. Режисура починає цікавити його під час роботи у кіногрупі Арнольда Кордюма при постановці картини «За лісом» (про класову боротьбу на селі).
Також Довженко пише сценарій для дітей - «Вася-реформатор». Юрій Яновський, який у той час працював у ВУФКУ в Одесі відкинув цей сценарій, але за клоптанням московської комісії його таки запускають у виробництво. Фавст Лопатинський, який здійснював постановку, непередбачувано відходіть від зйомок і на пропозицію Павла Нечеси, у 1926 році Довженко від'їжджає до Одеси закінчувати фільм, де влаштовується режисером на кінофабриці. Переключаючись на кіно, Довженко планував присвятити себе, за його словами, винятково жанру комічних та комедійних фільмів.
деса. ВУФКУ
На зйомках «Васі-реформатора» Довженко, який не мав досвіду та не володів технікою, створює інцидент за інцидентом. Він змушений піти з майданчика, залишаючи оператора Йозефа Рону самого закінчувати фільм. На зйомках цього фільму та іншго під назвою «Ягідка кохання» він знайомиться з оператором Данилом Демуцьким, з яким згодом буде працювати ще над багатьма фільмами, створивши славетний тандем українського кіно.
До Одеси Довженко приїздить вже з готовим, фактично першим сценарієм «Цар», сатирою на Миколу ІІ. Це трагікомічний фарс про безглуздя війни, коли солдата, що ніколи не воював засуджують до страти, а потім посмертно нагороджують. Довженко запропонував цей сценарій Чарлі Чапліну, але відповіді не отримав.
Ставши режисером, Довженко планує зняти інші комедії: «Батьківщина», сюжет про палестинських євреїв, «Загублений Чаплін», про Чарлі Чапліна на безлюдному острові. Проте його сценарій про колишніх врангелівців «Згода» (спочатку названий «Повстання мертвих» і написаний у співавторстві з Борисом Шаранським) не пройде, а потім будуть відкинуті один за одним і решта цих сценаріїв. «Васю-реформатора» та «Ягідку кохання» сам Довженко не зарахує до свого творчого доробку. Першим своїм фільмом він назве «Сумку дипкур'єра».
Фільмографія
1926 Вася-реформатор (співрежисер, сценарист, фільм втрачено)
1926 Ягідка кохання (режисер, сценарист)
1927 Сумка дипкур'єра (режисер, переробка сценарію, актор)
1927 Звенигора (режисер, переробка сценарію)
1929 Арсенал (режисер, сценарист)
1930 Земля (режисер, сценарист)
1932 Іван (режисер, сценарист)
1935 Аероград (режисер, сценарист)
1939 Щорс (режисер, сценарист)
1940 Визволення (режисер)
1943 Битва за нашу Радянську Україну (режисер, у співавторстві з Ю.Солнцевою та Я.Авдєєнко)
1945 Перемога на Правобережній Україні (режисер, у співавторстві з Ю.Солнцевою)
1946 Рідна країна (художній керівник)
1948 Мічурін (режисер, сценарист)
1951 Прощавай, Америко! (режисер, незакінчений, змонтовано лише 6 частин)
[ред.]
Нереалізовані cценарії
1926—1929 Цар, Батьківщина, Загублений Чаплін, Згода (Повстання мертвих)
1934 Загублений і віднайдений рай
1941 Тарас Бульба
1943 Україна в огні
1951 Відкриття Антарктиди
1954 У глибинах космосу
[ред.]
Нагороди та премії
1934 МКФ у Венеції (Приз, фільм «Іван»)
1941 Сталінська премія (I ступеню, фільм «Щорс»)
1949 МКФ в м. Готвальдове (Премія праці, фільм «Мічурін»)
1949 МКФ в Маріанських Лазнях (Премія за кращий кольорвий фільм, фільм «Мічурін»)
1949 Сталінська премія (II ступеню, фільм «Мічурін»)
1959 ВКФ (Перша премія автору сценарію (посмертно), фільм «Поема про море»)
1959 Ленінська премія (Посмертно, фільм «Поема про море»)
Щоб уможливити собі дальшу працю в кіно, Довженко мусів зробити у другому своєму
фільмі «Арсенал» (1929) політичну концесію Москві, змалювавши повстання проти
Центральної Ради, яку Довженко сам же і захищав у 1917—18 роках. Ця концесія, як
видно це і з натяку в його «Автобіографії», завдала йому «великого болю». А
проте Довженко показав красномовними експресіоністичними засобами красу і силу
української людини, що невмируще стоїть в осередді самої смерті.
Наступний фільм Довженка «Земля» (1930) став одним із кількох центральних і
конгеніяльних творів Розстріляного Відродження. Могуча незбагненна хвиля
пшеничного моря під вітром, перша любов у містерійних світлотінях літньої ночі,
бездоганне тичининське українське небо з «думами-кораблями» хмар — це могутня
поема землі, людині і природі, життю, безмежній вітальній силі і красі України.
Смерть, одначе, тут, мов краї колиски, обрамлює початок і кінець фільму. Смерть
діда під яблунею, сковородинський мирний відхід із життя, що дає своє місце
унукам і своєму садові. І смерть гвалтовна закоханого юнака, зваленого кулею в
час його спонтанного радісного танцю. Але життя тут цар — не смерть. Життя
котить могутніми океанськими хвилями крізь веселі і зажурені серця людей, крізь
золото пшениць, крізь краплі дощу на яблуках, крізь небесну зливу світла. Смерть
— тільки момент, тактовий перебій ритму життя. «Земля» являла собою могутнє
мистецьке втілення світовідчування Розстріляного Відродження — романтики
вітаїзму. Вона накреслила власний і незалежний від російського кіномистецтва
шлях українського мистецтва фільму. До самого свого дна і грунту національна,
українська, — «Земля» показала, як з органічного власного національного виростає
твір вселюдський.
Тому що це був прорив українського відродження із російської імперської в'язниці
у світ на вершини мистецтва. Москва фільм заборонила, а Довженків геній
ізолювала від України, замучила, приписавши собі перед світом заборонені для
України твори мистця. Україна-бо не сміє мати мистецтва світового значення, лише
провінційне і залежне від російського. Чи цей присуд шовіністів із Москви
благословить історія? Чи смерть є сувереном над життям? Довженкові твори дали
відповідь. У вільному світі уважніші дослідники вже помітили українське
відродження. Згаданий на початку Жорж Садуль пише: «Довженко українець. Ця
деталь має своє значення. СРСР складається з багатьох республік, які
національним характером дуже відрізняються від Росії. Багато з них, в тому числі
й Україна, мали вже свої творчі школи». Садулю лишається тільки довідатись, що
Москва знищила ті «школи», і тоді він не трактуватиме передчасний упадок
творчости Довженка як Довженкову особисту слабість. Знову ж Шарль Форд, редактор
журналу «Французька кінематографія» та редактор «Фільмової енциклопедії», що
вийшла в Парижі 1949 року, пише про Довженка:
«Справжнє мистецтво в кіновій практиці акумулювалось у порівняно молодому, але
вже з перших кроків глибокому й трудному до наслідування, оригінальному
українському кіномистецтві, яскравим і досі неперевершеним представником якого є
Олександер Довженко. Колишні стовпи російського кіномистецтва Ейзенштейн і
Пудовкін, його супротивники в експериментальному етапі нового мистецтва, самі
признаються в своїй безпорадності перед лицем його мистецьких засобів та
монументального способу їхньої передачі. А способи ці необмежені в цього
українського режисера… Завдяки геніяльному творцеві оригінальних фільмів маємо
можливість захоплюватись мистецькими основами стародавньої козацької країни, її
культурою, пречудовою природою та незвичайно вродливими козацькими типами».
«Довженко, уроженець чарівної закутини української землі, промчав метеором на
обрії нашого безрадісного сторіччя».
Довженка, його мистецтво, його долю не можна зрозуміти без врахування того, що
він виріс у атмосфері державного і культурного відродження України 1917—19 і
1917—30 років. Його шедеври могли появитися тільки в атмосфері таких само
непроминальних шедеврів Тичини, Куліша, Хвильового, Курбаса, Рильського, Бажана,
Яновського та інших творців Розстріляного Відродження, що підносили українську
культуру до сучасного їм рівня передових культур світу. І зрозуміло, що
Довженків талант потрапив разом із їхніми талантами під поліційні удари Москви
1930—34 років. Усі вони разом відвернули своїми мистецькими подвигами культурну
смерть України, що її заготовила була комуністична реставрація російського
імперіялізму. Це добре розумів Довженко. У його «Повісті полум'яних літ» на
високому березі Дніпра дівчина питає Орлюка, що воював усю другу світову війну і
гнав німців з України аж на Ельбу:
— Про що ти думаєш, скажи? Ти хотів би жити тут не тепер? За княгині Ольги,
Ярослава, за Хмельницького? А чи через сто років?
— Тепер.
— І я.
— Адже ми, по суті, оборонили усі минулі століття, — сказав Орлюк, дивлячись на
вічне свято Задніпров'я. — Всю нашу історію, минулу і майбутню. Ти щаслива? Так?
Я щасливий тим, що не став злим, що буду жити без ненависти й страху, що
зрозумів своє місце на землі.
Так можуть говорити лише люди великої моральної, духової переваги і перемоги.
Юрій ЛАВРІНЕНКО
З книги «Розстріляне Відродження»,
Мюнхен, 1959.
(За книгою «Українське слово» — Т. 2. — К., 1994.)
Вот, к примеру, этот фрагмент докладной записки начальника отдела Одесского ГПУ Леплевского, которая касается периода работы (в конце 20-х) на Одесской кинофабрике и возникшего там противостояния:
«О попытке группы украинцев — режиссеров и актеров Одесской кинофабрики организовать свое объединение.
По имеющимся у нас агентурным сведениям на Одесской кинофабрике ВУФКУ создались ненормальные взаимоотношения, нередко переходящие в антагонизм между группой режиссеров и актеров-украинцев и небольшой группой русских.
Одной из причин создавшегося антагонизма между этими двумя группами, по имеющимся у нас первичным данным, является, с одной стороны, якобы более привилегированное положение некоторых русских работников в сравнении с работниками-украинцами, а с другой — пренебрежительное, а порой и резко отрицательное отношение некоторых русских работников к украинцам и вообще ко всему украинскому. (Охлопков — режиссер, Фельдман — редактор.)
Среди работников-украинцев большое возмущение вызывает то обстоятельство, что лучший, по их мнению, украинский режиссер Довженко получает 300 рублей в месяц, а русский режиссер Охлопков получает 550 рублей. В то время как у всех режиссеров договора на год с твердой месячной оплатой, у Охлопкова — на две картины. Реж. Охлопков получает лучшие сценарии, которые заказываются для него в Москве...»
Есть в докладной и такие слова: «Вообще Охлопкову можно все... На украинские фильмы, которые нужны селу, денег нет, а на эксперименты Охлопкову — есть». Кстати, там идет речь и об обвинениях в национализме и контрреволюции, прозвучавших из уст Охлопкова на общем собрании, на что Довженко достойно ответил: «Создается такое мнение, если один — это еще украинец, когда же собираются два украинца — это уже подозрительно, а если три — это уже контрреволюция; как видите, нам собираться нельзя, нас еще могут обвинить в контрреволюции, и с сегодняшнего дня я запрещаю, чтобы кто-нибудь приходил ко мне на квартиру».
Вообще вокруг фигуры Александра Петровича доныне масса легенд и мифов, начиная, пожалуй, с его пребывания в армии УНР и загадочного избежания смертного приговора Ревтрибунала. Одни считали, что своим чудесным спасением Довженко обязан «боротьбiстам» Шумскому и Блакитному, а по другой легенде — сотрудникам ГПУ, которые «завербовали» его и потом отправили на дипслужбу в Варшаву и Берлин.